LifeStyle

Biznesowe Wtorki: Jak tworzyć infografiki?

Biznesowe Wtorki: Jak tworzyć infografiki?

 

Infografiki to ostatnio bardzo modne formy przedstawiania informacji – często stanowią one element marketingu, dlatego dziś w „Biznesowych Wtorkach” właśnie o nich.

W dzisiejszych czasach zalewani jesteśmy ogromną ilością danych i informacji, które nie zawsze są jasne i czytelne. Niestety często brakuje nam czasu na zastanowienie się i przeanalizowanie ich. Chcąc ułatwić sobie zadanie poszukujemy krótkich, zwięzłych form, które szybko pozwolą przyswoić lub zrozumieć dane zagadnienie, a przy okazji nie będą nudne, a nawet wręcz przeciwnie – zachęcające. Tu z pomocą przychodzą infografiki.

 

Czym jest infografika?

Jeżeli bardzo zależy nam na zdefiniowaniu tego terminu, to myślę, że najbliżej prawdy będę, gdy określę infografikę jako zastosowanie elementów graficznych do przedstawienia danych w uproszczony, logiczny i ciekawy sposób. Najczęściej spotykane formy to:

  • mapa
  • wykres
  • oś czasu/ timeline (można wykorzystać np. w CV)
  • infografiki wyjaśniające procesy / zależności

Moc infografik tkwi w ich formie czyli w obrazie, który jest najbardziej przyjazny nie tylko dla oka, ale także dla mózgu i procesu zapamiętywania – z informacji przekazanych za pomocą obrazu zapamiętujemy aż 90% z nich! Dla porównania – informacje przetwarzane ze słuchu zapamiętywane są na poziomie 20%, a te w formie tekstu jedynie w 10%.
Właśnie dlatego zasada MNIEJ TEKSTU WIĘCEJ OBRAZU w przypadku tworzenia infografik, jest tą złotą.

 

Dobra infografika czyli jaka?

Dobrą infografikę charakteryzują 3 podstawowe cechy:

  • czytelność
  • zwięzłość
  • intuicyjność

I tak, infografika ma być ładna. I fajna. Dlaczego? Ludzie lubią takie rzeczy. Bo to, co ładne wywołuje przyjemne emocje. Te z kolei budują zaangażowanie, dzięki czemu nasza grafika zyskuje zainteresowanie, a tym samym potencjał wirusowy (dzielimy się nią z innymi).

 

Jak wykonać infografikę?

Zanim w ogóle zabierzemy się za robienie infografiki, musimy zastanowić się nad kilkoma kluczowymi sprawami – inaczej zmarnujemy bardzo dużo czasu i zostaniemy z czymś, co najzwyczajniej w świecie będzie bezużyteczne. Zatem, zadajmy sobie kilka pytań:

  1. TEMAT: o czym chcę zrobić infografikę?

Niestety, nie wszystkie tematy nadają się na infografikę – przed etapem projektowania zastanów się czy oby na pewno jesteś w stanie uprościć dane zagadnienia tak, by to przede wszystkim obraz o nim opowiadał.

  1. PO CO ją robię? Jaki jest jej CEL?

W oparciu o to co ma przedstawiać infografika, decydujemy o jej formie, selekcjonujemy informacje i wybieramy odpowiednie grafiki.

  1. JAKIE DANE będą wykorzystane?

Dla ułatwienia odbioru danych zawartych w  infografice, dobieramy odpowiednie dla nich formy:

  • wykres pioniowy – przyda się, gdy chcemy porównywać ze sobą wartości i relacje między nimi;
  • wykres poziomy – dobrze sprawdzi się przy omawianiu długości, poziomu realizacji (progress bar) i (podobnie jak wykres pionowy) porównania wartości;
    (zarówno wykres poziomy, jak i pionowy należą do tych najbardziej precyzyjnych)
  • wykres kołowy – stosujemy do przedstawienia udziału poszczególnych kategorii w całości (proporcji); uwaga na zbyt dużą liczbę kategorii (przy większej liczbie warto sięgnąć po wykres poziomy lub pionowy – czytelność przede wszystkim!);
  • wykres liniowy – dobrze zastosować przy prezentacji zmian w czasie (zwłaszcza przy kilku kategoriach, które możemy od razu porównać);
  • wykres punktowy – pokaże rozłożenie danych w wybranym obszarze oraz relacje między nimi;
  • wykres bąbelkowy – podobnie jak wykres punktowy, sprawdzi się w pokazywaniu relacji między danymi, jak również ich natężenia i istotności (tu operujemy rozmiarem i kolorem; ważne: kolory intensywne i jasne optycznie powiększają, a stonowane i ciemniejsze pomniejszają obszar bąbelków);
  • symbole graficzne – świetnie sprawdzą się przy danych ilościowych.

Pamiętaj, by dane były możliwie jak najbardziej precyzyjne, a informacje sprawdzone.

  1. Dla KOGO?

Zdefiniowanie odbiorcy jest bardzo ważne – ma wpływ na formę, kolory czy dobór grafik, ale również na treść – pamiętaj, że musi ona być zrozumiała i przejrzysta.

 

Proces twórczy

Proces twórczy owszem – jest bardzo przyjemny, bo z części mocno analitycznej pozwala przenieść się w świat kolorów, fontów, obrazków etc. W końcu można kreatywnie się wyżyć! Jednak infografika nie może być tylko przypadkowym zbiorem ładnych elementów – na tym etapie także musimy zastanowić się na kilkoma sprawami.

Układ. Tutaj ważna jest selekcja i uporządkowanie informacji, które mają być zawarte infografice. Przypominam złotą zasadę: im mniej tekstu, tym lepiej. Infografika ma stanowić esencję (w postaci obrazu), więc w miarę możliwości redukuj tekst (i uważaj przy tym na skróty myślowe!). Pamiętaj, że wszystko ma tworzyć logiczny ciąg. Pomyśl o tym, które dane łatwiej czyta się od prawej do lewej strony, a które z góry do dołu. Zastanów się także nad hierarchią informacji – dzięki temu infografika będzie bardziej intuicyjna. Przeznaczoną przestrzeń proponuję podzielić na prostokąty i kwadraty (których oczywiście nie musi być widać) – porządek gwarantowany!

Przy planowaniu układu infografiki polecam także sięgnąć po papier i ołówek – to bezcenni pomocnicy, którzy są odporni na mrożące krew z w żyłach komunikaty „system Windows nie zapisał zmian w pliku” 😉 Poza tym, dajcie odpocząć swoim oczom od ekranu.

Kolory i grafiki. Zastosowana gama kolorystyczna ma wpływ na:

  • czytelność infografiki;
  • charakter (profesjonalny / nowoczesny / awangardowy);
  • odbiorcę – zbyt krzykliwe, kontrastowe kolory męczą oczy i zniechęcają do obcowania z infografiką, dlatego zaleca się używanie kolorów stonowanych.

Kolory – obok estetycznej – pełnią szereg ważnych funkcji, o których warto pamiętać przy tworzeniu infografik:

  • wyróżnienie – podkreślają ważne informacje; tekst wyróżniony kolorem jest bardziej widoczny niż ten, zaznaczony kształtem czy rozmiarem;
  • selekcja – sygnalizują podział lub grupują podobne treści;
  • wartość – tonowanie kolorem informuje o natężeniu jakiejś wartości;
  • identyfikacja – kolory nadają pewną spójność (z prezentowanym tematem lub kolorystyką narzucona przez klienta);
  • kultura – nie możemy zapominać o tym, że kolory same w sobie mają jakieś znaczenie (czasem różne kulturowo!) przywodząc pewne skojarzenia automatycznie (np. czerwony – zagrożenie/miłość, czerń – śmierć). Warto mieć to na uwadze, by nasza infografika zyskała na czytelności przekazu.

W przypadku grafik, pamiętajcie żeby:

  • były spójne z całym projektem (kolorowe/czarno-białe/zdjęcia w jednakowym lub podobnym stylu),
  • były dobrej jakości (zwłaszcza jeśli używacie zdjęć),
  • były aktualne (ważne przy logach).

Polecam także stosowanie ikon. Choć mówi się, że są niemodne, ja osobiście bardzo je lubię – podobnie jak kolory przywołują proste skojarzenia, dzięki czemu tekst redukuje się samodzielnie 😉

 

Czy oby na pewno wszystko jest jasne?

Oto jest pytanie! Bardzo, bardzo, BARDZO ważna sprawa. Nie ma nic gorszego, niż piękna infografika, której poświęciłyśmy milion godzin i która jest do…niczego. Samej będzie Ci trudno ocenić klarowność pracy, jaką wykonałaś (bo przecież to Ty najlepiej wiesz, o co w niej tak naprawdę chodzi), dlatego poproś kogoś „z boku”, kogoś, kto nie wie nad czym pracowałaś przez ostatnie wieczory, by odpowiedział na powyższe pytanie lub po prostu opowiedział, czego dotyczy infografika. Jeżeli wszystko jest jasne, to mamy sukces i możemy pokazywać infografikę szerszej widowni by zbierać (zasłużone!) pochwały. 😉

 

Skąd czerpać inspiracje?

Tworzenie infografik to bardzo intensywny proces twórczy, na który nie zawsze mamy czas lub energię. Ale! Od czego mamy Internet? Poniżej znajdziecie kilka linków, które z pewnością będą pomocne w tworzeniu infografik lub tylko wybranych ich elementów (np. wykresów).

http://piktochart.com/

https://infogr.am/

http://www.dailyinfographic.com/

http://visual.ly/

https://www.instagram.com/explore/tags/infographic/

https://infograph.venngage.com/

http://magdeleine.co/

http://skuawk.com/

https://stock.tookapic.com/

I na koniec jeszcze jedna wskazówka: wyjdź na dwór. Poważnie. Rozejrzyj się wokół, porozmawiaj z ludźmi, przejdź się do pobliskiego parku. Szukaj inspiracji wszędzie, spróbuj zrobić choć maleńką część (zdjęcie lub rysunek) samodzielnie – dzięki temu Twoje infografiki będą oryginalne i wyjątkowe.

 

Miłego tworzenia!
Aga Kwaśna
Asystent w dziale badań i strategii w domu mediowym

 

Źródła:

  • Infografiki – krótki poradnik, Wawrzyniec Święcicki – wawrzyniec-swiecicki.com, zamieszczony pierwotnie na stronie nauka.uj.edu.pl.
  • https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/102/dlaczego-warto-poslugiwac-sie-infografika

Pokaż komentarz (1)

Komentarzy

  1. 30 marca 2016 at 22:26

    Ciekawy poradnik, przyda się na pewno!

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

LifeStyle

Więcej w kategorii LifeStyle

konkurs-dzien-dziecka

#konkurs dla Dzieciaków ;) WYNIKI

BAFavenue26 czerwca 2017
torba-ulotki-motherandbaby

Czy warto odwiedzać targi dla mam będąc w ciąży?

BAFavenue13 czerwca 2017
baner_1500x900_konkurs_2b-1

KONKURS: Wygraj 200 zł na zakupy w Moodo! WYNIKI

BAFavenue7 czerwca 2017