LifeStyle

Bieganie – jak uniknąć kontuzji?

Bieganie – jak uniknąć kontuzji?

Statystyki jednoznacznie wskazują na to, że z roku na rok przybywa uczestników różnego rodzaju maratonów. Coraz więcej ludzi biega również na codzień i czuje się dzięki temu lepiej. Dlaczego tak się dzieje?

Zgodnie z opublikowanymi na łamach Behavioural Neuroscience wynikami badań, okazuje się, że bieganie może silnie uzależniać. Tak, tak – uzależniać. Podczas intensywnego wysiłku nasz centralny ośrodek nerwowy produkuje dopaminę, serotoninę, adrenalinę oraz endorfiny. I rzeczywiście osoby biegające jako stan euforii opisują swoje doznania spowodowane regularnym i męczącym treningiem. Nic więc dziwnego, że z roku na rok ulega jej coraz większa liczba osób. Natomiast nie wszyscy robią to w sposób odpowiedzialny i rozważny. Jak zapobiec występującym kontuzjom i cieszyć się regularnym bieganiem?

Podstawowym pytaniem, jakie powinniśmy zadać sobie przed bieganiem, bo odpowiedź może mieć ogromne znaczenie w zapobieganiu kontuzjom, brzmi: pronator czy supinator?  Pronacja oznacza tendencję do przechylania pięty na zewnątrz. Jej przeciwieństwem jest supinacja, która odpowiednio oznacza przechylanie pięty do wewnątrz. Ruchy te służą naturalnej amortyzacji stopy podczas biegu. Problem pojawia się jednak wtedy, gdy są one zbyt silne, co może być przyczyną wielu kontuzji. Producenci specjalistycznego obuwia biegowego stworzyli tak zwany system wsparcia, który redukuje nadmierne przechylanie stopy podczas biegu. Dla stóp neutralnych nie jest potrzebna dodatkowa amortyzacja – tłumaczy Dawid Żak, fizjoterapeuta z kliniki Columna Medica. Dlatego przed zakupem obuwia do biegania najlepiej wykonać test mokrej stopy, a najlepiej skontaktować się ze specjalistą.

Jednak odpowiednie obuwie to dopiero wierzchołek góry lodowej, gdyż równie istotne są kwestie takie jak: częstotliwość treningów w tygodniu, rodzaj podłoża, masa ciała, kilometraż. Wszystkie te czynniki są istotne przy wyborze obuwia biegowego, stanowiącego najważniejszy element garderoby każdego biegacza. Uwaga! Pierwszy ból powinien być dla nas znakiem ostrzegawczym. Nie należy się forsować. Ponadto dużo bardziej zbawienne dla stawów jest miękkie podłoże. Zalecam bieganie po leśnych ścieżkach, a nie po asfalcie. Warto jest również zwrócić uwagę na ćwiczenia uzupełniające. Biegaczom polecam trening siłowy, który wzmocni mięśnie oraz stawy, zmniejszając tym samym ryzyko kontuzji. Należy wzmacniać przede wszystkim korpus, a zatem mięśnie pleców i brzucha, które odpowiadają za prawidłową postawę podczas biegu. Nie można zapominać również o mięśniach ramion. Silne ręce dodadzą biegowi dynamiki – dodaje Dawid Żak z Columna Medica.

Pomocne w określeniu stanu zdrowia kręgosłupa i stóp jest w szczególności badanie urządzeniem DIERS  formetric 4D. To jedna z najnowocześniejszych metod diagnostycznych zalecana zarówno amatorom biegania, jak i zawodowcom.

A co gdy ból już się pojawił? Jeśli towarzyszy nam dłużej niż dwa tygodnie należy jak najszybciej udać się do ortopedy lub doświadczonego fizjoterapeuty. – Trzeba pamiętać, że do najczęstszych przyczyn przerywania treningów biegowych należy bagatelizowanie pierwszych znaków ostrzegawczych. Ponadto jedno z najpopularniejszych schorzeń biegaczy tzw. „kolano biegacza” spowodowane jest bardzo często nieprawidłową biomechaniką stawu kolanowego, której przyczyną jest istniejące płaskostopie lub zaburzenia układu mięśniowo – szkieletowego w okolicy uda lub stawu biodrowego. Zawsze pamiętajmy o odpowiednim obuwiu oraz treningach uzupełniających, a będziemy mogli cieszyć się endorfinową radością biegania, bez obaw o kontuzje dodaje ekspert z Columna Medica.

 

Kliknij aby dodać komentarz

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

LifeStyle

Więcej w kategorii LifeStyle

kreta-trasa-audi

Autem przez Kretę – wzdłuż wschodniego wybrzeża

BAFavenue24 maja 2017
haul-kreta

Co kupić na Krecie?

BAFavenue14 maja 2017
baner_1500x900_konkurs_2b-1

KONKURS: Wygraj 200 zł na zakupy w Moodo!

BAFavenue11 maja 2017